Sosyal Medya

Makale

Kitaplarla İslâmcılık

slâmcılık laf ile olmaz, fikir ve fiil ile olur. Fertten cemiyete, tepeden tırnaÄŸa Ä°slâmlaÅŸma, kâmil manada Müslüman olma cehdi demek olan Ä°slâmcılık için iyi yetiÅŸmiÅŸ ve adanmış insanlara ihtiyaç vardır. Bu insanlar, mevcut dünyada ve mevcut kurumlarda kendi başına yetiÅŸmez; namzetler mektepte olsun, medresede olsun onlara mahsus özel programlar, irÅŸadlar, te’dîbler uygulamak gerekir. Ä°ÅŸte biz de karınca kararınca Ä°mam Hatip öğretmenliÄŸimizde de bunu yapmaya çalışmış, günün ÅŸartlarında müfredata girmeyen kitaplardan, Arapça Okuma kitabına alıntılar yaparak öğrencilerin akıl ve gönüllerini hazırlamak istemiÅŸtik.

Önceki yazımda bu parçalardan, kısa açıklamalarla örnekler vermiştim. Bugün devam edip bitireyim:

Enes, Peygamberimizle

Peygamberimiz ve Çocuklar.

Peygamberimizin sade ve zahidane hayatı ile şükür ve kanaat telkinini ifade eden iki hadis.

Onun (s.a.) merhameti ve cömertliÄŸi. OÄŸlu Ä°brâhîm’in vefatındaki örnek durum, tutum ve davranışı.

Bu parçalar ve gelecek benzerleri, bir İslamcının eşsiz rehberi ve sevgilisi olması gereken Efendimiz'i tanıtmaya yöneliktir.

Hâlid b. Velîd’in vefatı sırasındaki örnek davranışı. Hz. Ebu Bekir ve diÄŸer bazı ashabın mektupları. Hz. Ali’nin Müslüman olması. Nuseybe el-Mâziniyye isimli kahraman sahâbî kadın. Ashâbın Peygamberimize olan sevgileri ve fedâkârlıklarından örnekler. Onun fesahatı (dilinin saÄŸlamlık ve güzelliÄŸi), Hz. Enes, Örnek Nesil Ashâb, Veda hutbesi, Hz. Ebu Bekr’in halife olduÄŸunda yaptığı konuÅŸma. Ashab’ın ÅŸairlerinin Efendimizle ilgili kasideleri.

El-İhtiyar isimli Hanefî fıkıh kitabının namaz bahsinden. (Namazsız İslamcılık da Müslümanlık da olmaz).

KardeÅŸlik. Dili korumak. Cuma namazı. Ahmed b. Hanbel’den “Namazda huzur ve huşû bahsi”. Âdil devlet baÅŸkanı nasıl olur? Ä°hlas. Ä°lim yolculuÄŸu. Muhâsibî’nin kitabından “Riâyet ehlinin menzilleri” .

Ebu Yusuf’un Kitâbu’l-harâc’ının giriÅŸi. Ä°mam-ı A’zam’ın el-Fıkhu’l-ekber isimli temel akaid risalesinin tamamı, Hz. Ömer’in yargı ile ilgili mektubu.

Ä°slam birliÄŸi, Taklid, Kur’an-ı kerimin özellikleri, Endülüs Mersiyesi, MoÄŸolların tahribatı, Gazzâlî’nin Ä°bn Sînâ tenkidi.

Söz uzamasın diye ve maksadı anlatmaya yeter sandığım için bu kadar örnekle yetindim.

Hadis usulünün yanında üç demet kırk (120) hadis vermiÅŸtim. Aziz dostum M. YaÅŸar Kandemir’den rica ettim, o da Buhârî’nin el-Edebu’l-mufred’inden güzel ahlaka dair iki demet kırk hadis seçti, öğretim metoduna uygun olarak tertip ettiÄŸimiz bu kitabı da önce teksir ederek sonra basılmış olarak takdim ettik; böylece Ä°mam Hatip talebesine özenle seçilmiÅŸ 200 hadisi öğretmiÅŸ olduk.

Eskiden beri tavsiye kitap listeleri yapılır ve açıklanır. Bu listeleri yapanların bir kısmı İslamcıdır, bir kısmı ise bölücü, dışlayıcı, kanaatine ve grubuna taassupla bağlı insanlardır. Bu vesile ile listeleri okuyanlara tavsiyem şudur:

Hem listeleri yapanlar hem de bu listelerde adı yazılan kitaplar tenkide tabi tutularak okunmalıdır. Ä°slam’ı biz Müslümanlar iki kaynaktan öğreniyoruz: Vahiy ve ictihad (tefsir, yorum, alimlerin açıklamaları).

Allah Teâlâ’nın vahiy yoluyla Peygamberine gönderdiÄŸi din bilgisi ile yine Allah’ın kullarına lütfettiÄŸi fıtrî akıl arasında bir çatışma, bir çeliÅŸme olmaz. EÄŸer böyle bir görüntü varsa ya –mesela- hadis sahih deÄŸildir, doÄŸru aktarılmamıştır veya akılda bir ârıza vardır.

Vahiy dışındaki din bilgisi ister ulemadan, ister tasavvuf erbabından, ister İslam filozoflarından gelmiş olsun tenkide tabidir; yani bunların isabetli de hatalı da olması mümkün olduğundan vahiy gibi okunmaması, gerektiğinde ehli tarafından güncellenmesi gerekir.

Yanlış kanaatin, inancın, yönlendirilmenin baş sebebi tenkitsiz ve tek taraflı okumadır. Bir şahıs veya konu, belli bir şahsın veya grubun kitabından okunur, onun muhalifi ihmal edilirse doğruyu ve ortayı bulmak imkansız hale gelir.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.