Sosyal Medya

Hayrettin Karaman: Dâru’l-harb ve Alevilik

Bugünkü haliyle Türkiye gibi ülkelerin dâru’l-harb mi, dâru’l-islam mı olduğu konusunda dört mezhebin farklı iki görüşü vardır. Ben, “Dâru’l-islam’dır” görüşünü tercih ediyorum.



…adlı bir kimse https://darul-islam-darul-harb-meselesi/ adresinde reddi karaman 1-2 adlı 2 eser yazmış ve neşretmiş. Bu kimseye yanıt vermelisiniz. Çok ağır iddiaları var… Mutlaka yanıt verin bu kimseye.

Cevap

Benim www.hayreddinkaraman.net adresli sitemde dâru’l-islam ve dâru’l-harb konusunda bir kitap teşkil edecek kadar yazım var.

Mukayeseli İslam Hukuku ve Anahatlarıyla İslam Hukuku isimli kitaplarımda bu konular da yer almış bulunuyor.

O kişileri okuyanlar bunları da okurlarsa yeterli olur.

Özet olarak söylemem gerekirse: Bugünkü haliyle Türkiye gibi ülkelerin dâru’l-harb mi, dâru’l-islam mı olduğu konusunda dört mezhebin farklı iki görüşü vardır. Ben, “Dâru’l-islam’dır” görüşünü tercih ediyorum. Vazifemiz bu kavramın içini doldurmak, ülke insanının hayatında İslam’ı çoğaltmak için gece gündüz çalışmaktır.

Bu ülkeyi dâru’l-harb ilan edenler samimi bile olsalar -ki, bir kısmı değildir- nasıl bir ateşle oynadıklarını, davranışlarının, hiçbir hayırlı sonuç doğurmaksızın din ve ümmet için ne büyük zararlara sebep olacağını hesap etmelidirler.

Soru

Sayın Hayrettin Hocam,

Her şeyden önce size sağlık ve afiyetler diliyorum. Dünya, içinde bulunduğumuz bu zaman diliminde çok zor bir süreçten geçiyor. Gerçi her dönemde bir imtihandan geçiyoruz ama bu dönemdeki şimdiye kadar yaşadıklarımızdan daha zor sanki. Allah bizlere bu zorluklara karşı sabır versin, başımızdaki bu korona belasını ve Müslümanlara karşı yapılan zulmü bir an önce gidersin ve imtihanı kolay olanlardan eylesin. En önemlisi tüm Müslümanlara birlik ve beraberlik ve akıl / fikir versin.

Hocam size bir sorum olacaktı. Lütfen detaylı bir şekilde bu soruma açıklık getirin. Bu konular bildiğiniz gibi çok hassas ama bizim birebir yaşadığımız konular. İsterseniz cevabı gazetede değil bana direkt bir şekilde de gönderebilirsiniz.

Sorum Alevilik ve Alevilerle ilgili. Aleviler kendi içlerinde de çok farklılıklara ayrılıyorlar. Ben şunları bilmek istiyorum.

Soru 1: Tanıdığım bazı Aleviler Hz. Ali’yi daha çok sevdiklerini söylüyorlar. Bütün konuşmaları onunla alakalı oluyor. Allah’a inanıyoruz diyorlar ama namaz kılmıyorlar ve namaza inanmıyorlar. Ramazan’da oruç tutmuyorlar, bizim orucumuz başka diyorlar ve Muharrem ayında oruç tutuyorlar. Yani Ramazan ayındaki orucu kesinlikle kabul etmiyorlar. Öldüklerinde cenazeleri cemevinden kalkıyor. Bizim böyle kişilere karşı tavrımız nasıl olmalı?

Soru 2: Bize Kur’ân’dan bir âyet kabul etmezsen Müslüman olamazsın denildi. O zaman bu kişiler Müslüman mıdır?

Soru 3: Benim teyzemin kızı mesela böyle biriyle evlendi. Bu kişiler Müslüman sayılmazsa böyle kişilerin evliliği ne durumda o zaman? Aynı zamanda anne-babasını dinlemeyip böyle evlenen evlatlarımızla ilişkimiz nasıl olmalı? Detaylı bir şekilde ve sabırsızlıkla cevabınızı bekliyorum.

Selâm ve saygılarımla hürmetlerimi sunuyorum.

Cevap

Sorunun ilk paragrafındaki makul tespitlere katılıyor, dualara âmin diyorum.

Alevilik’le ilgili kısmına gelince:

Bu konuda birden fazla soru geldiği için soru sahibine özel cevap vermek yerine köşemde genel olarak cevaplamayı tercih ediyorum.

1.Mademki önemli bir imtihan döneminden geçiyoruz, etrafımız kuşatılmış, dostlarımız az, düşmanlarımız çok, Müslümanları çeşitli isimlerle ve niteliklerle bölüklere ayırarak birbirine düşürmeyi düşman, bir taktik olarak kullanıyor… asıl bu konuda uyanık olmamız ve oyuna gelmemeye çalışmamız gerekiyor.

2.Şeyh Sa’dî-i Şîrâzî, Gülistan isimli, kültürümüzün önemli eserinde, “Âdem’in çocukları birbirinin organları gibidir; çünkü hepsinin yaratılışı aynı cevherden (kökten, asıldan)dir” diyor.

Şu halde bu bakımdan bütün insanlara “Âdem’in çocukları” mânâsında kardeşçe bakmak mümkündür.

3.Çocukluk ve gençlik yıllarımda doğup büyüdüğüm şehirde ve mahallemizde, ayrıca babamın mesleği (demirci ve nalbant) sebebiyle birçok köyde Alevîleri tanıdım. Bunlardan bir kısmının, bazı Sünnîlerden ziyade Sünnî olduklarına şahit oldum. Bazı Sünniler içki içerken, namaz kılmazken, bozuk itikad sahibi olurken bazı Alevî komşularımız beş vakit namazını camide kılıyor, hacca gidiyor, helale-harama riayet ediyor, ama dede gelip dernek kurduğunda oraya da katılıyorlardı.

Bazı Alevîler de soruda zikredilen itikada ve amel tarzına sahip bulunuyorlardı. Sünni aileler bunlarla insani ve komşuluk ilişkileri içinde yaşıyorlardı.

Bu sonuncuların Sünnîleri, Sünnîlerin de Ehl-i Sünnet itikadının dışına çıkmış bulunan Âlevîleri makbul Müslüman saymayacakları bellidir ve tarih boyunca da böyle olmuştu.

Şimdi soru şudur: Bu iki inanç grubu birbirini tekfir edip fırsat elverdiğinde yok etme niyetinde, hazırlığında, plan ve programında mı olmalılar, yoksa hepimize ait olan bu vatanda ve mevcut şartlarda bir veya daha fazla bağ ile kardeş olduklarını öne alarak birlik ve beraberlik içinde mi yaşamalılar.

Bence çıkar yol ikincisidir.

Bu ikinci yol tutulduğunda her iki gruptan insanımız birbiri ile çeşitli ilişkiler kurar, hayatın pek çok alanını paylaşır, böylece efsanelere dayanarak karşı taraf hakkında fikir ve kanaat sahibi olmak yerine tanışarak, konuşarak bilgi sahibi olurlar.

Kız alıp vermek, kestiği hayvanın etini yemek gibi konularda her iki grup, kendi itikadına göre amel eder, davranır, yaşar. Karşı tarafı, kendi inanç ve değerleri bakımından tanımlamanın faydası yoktur. Her birey neye, niçin inandığını bilmek ve doğru bildiğine sadık olmak hakkına sahiptir. Ehl-i Sünnet, farklı inanç sahipleri silahlı veya silahsız saldırıda bulunmadıkça onlarla barış içinde yaşamayı ilke edinmiştir. Hz. Ömer’in, Hâricîlere muamelesi bu konuda önemli bir örnektir.

Diyelim ki, bir Sünnî ailenin kızı, Ehl-i Sünnet’e göre İslam’ın dışına çıkmış bulunduğu sabit olan bir şahıs ile aileye rağmen evlenmiş, bu kız ve o aile ile ilişki nasıl olmalıdır?

Bu sorunun cevabı fayda-zarar ilkesine dayalı olur. Maddi faydayı ve zararı kastetmiyorum; itikad, ahlak, eğitim… bakımından zararlı olduğuna inanılan ilişkiler kısıtlanır, zararsız veya faydalı olduğuna inanılan ilişkiler ise kurulur ve yaşanır.

Alevî-Sünnî ihtilafını canlı tutanlar ve zaman zaman kaşıyanların Çorum ve Maraş olaylarında nelere sebep olduklarını, milli birlik, beraberlik ve servete ne kadar zarar verdiklerini, düşmanın ekmeğine nasıl yağ sürdüklerini gördük ve yaşadık; hâlâ ibret almayacak mıyız?’

Yenişafak

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.