Sosyal Medya

Önemli Şahsiyetler

Rasim Özdenören arkadaşının ardından yazdı: Dev gibi yalnızlık

Rasim Özdenören'in Nuri Pakdil'in vefatının ardından Yeni Şafak'ta yayımlanan yazısını alıntılıyoruz.



Gerçeklik kendini bir kere daha dayatıyor: her ölüm erkendir…
 
Her ÅŸey biter, çıplak hakikat yüzümüze ÅŸamar gibi iner…
 
Son dönemlerde saÄŸlığı yerinde olmamasına raÄŸmen morali yerindeydi. Cerbezeli tavrını yitirmemiÅŸti. Canlı ÅŸevkli neÅŸeli idi…
 
Ziyaretine gelen konuklarına bir ara kendisini ilk kez nerede nasıl tanıdıklarını yazıp yazdıklarını göndermelerini istemiÅŸti. Bilmiyorum, o talebi yerine getiren oldu mu?
 
Her ÅŸeyden önce bir tavır adamıydı. Edebiyatın çeÅŸitli alanlarında kalem oynatmıştı. Åžiir, oyun, deneme, eleÅŸtiri türünde ürünler verdi. Fakat bu alanlardan hiçbirine bir başına indirgenemeyecek bir özelliÄŸi vardı. Bunların tümünü birden temsil edecek kiÅŸilikteydi. BaÅŸka yazarlarda onları türlerden birine indirgemek mümkünken, onu böyle bir indirgemeye tabi tutamıyoruz. BaÅŸka bir deyiÅŸle onun adı aklımıza yalnızca bir ÅŸairi veya yalnızca bir yazarı getirmiyor. Bunların toplam deÄŸeri her ne ise akla o geliyor. Yerine göre, sınırsız bir fantezi âlemi çaÄŸrışımına müracaat ediyoruz.
 
Onu anlamak için onun diline aÅŸina olmak baÅŸta gelen ilkelerden biri sayılmalı. Ayrıca onun kiÅŸiliÄŸi ile ilgili ipuçları da okurun elinde bulunmalıdır. Sıradan bir okur, onun herhangi bir kitabını sıradan bir kitap diye okumaya baÅŸlarsa, korkarım hüsranla karşılaÅŸabilir. Onun kiÅŸiliÄŸi ve duruÅŸu ile ilgili bir ön hazırlık yapılmadan bu metinler ya anlaşılmaz olarak kalır veya en yalın haliyle yanlış anlaşılmaya hükümlü olur.
 
Onun duruÅŸunun iki temel özelliÄŸi: ilke ve sıkıdüzen… Bu iki kelime onun kiÅŸiliÄŸinin baÅŸat ırasını oluÅŸturur. Bu kiÅŸiliÄŸi dış dünyanın da tanınması gerekir.
 
Onun, salt bir ÅŸair veya oyun veya deneme yazarı, eleÅŸtirmeci kimliÄŸine indirgenemeyeceÄŸini söyledim. O, ÅŸiirini, eylem olarak üstlendiÄŸi misyonun dile getirimi olarak kullanmıştır. Onun ÅŸiir olarak kaleme aldığı metinler Filistin’i, intifadayı ve benzeri izlekleri iÅŸlemiÅŸtir. Bu ÅŸiirin arka yapısında yer tutan bu izlek gözden kaçırıldığında, anlam çerçevesini oluÅŸturmak için boÅŸuna uÄŸraşılmış olur. Aynı durum oyunları için de geçerli. Onun düÅŸünsel arka yapısı ihmal edilirse, bu oyunları da bir yere koymak güçleÅŸir. Bu aynı durum onun özellikle son yıllarda kaleme aldığı ve arkası arkasına yayınlanan kitaplarındaki yazıları için de söz konusu…
 
Kitaplarının baÅŸka dillere çevrilmesi saÄŸlanabilse dış dünyada da Türk düÅŸüncesini tanıma isteÄŸi uyandırır kanısındayım. Åžimdilik bu sorumluluÄŸu yüklenecek birini arıyoruz…
 
Ä°lkin Cahit ZarifoÄŸlu (1987), ardından Akif Ä°nan (2000), ikizim Alaeddin Özdenören (2003), Erdem Bayazıt (2008)… Nihayet Nuri Pakdil: 18 Ekim 2019, Cuma, saat: 13.10…
 
Edebiyat ve düÅŸün dünyamız çok yönlü bir yazarını ve renkli ve cerbezeli bir kiÅŸiliÄŸi yitirdi…
 
Ve beni terennüm eden iki mısra:
 
Uzak... Çok uzak daÄŸlardan iniyor sessiz sessiz
 
Dev gibi yalnızlık…

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.