Sosyal Medya

Makale

İslam dünyası niçin aynı günde oruca başlamıyor?

İslam dünyası ve Müslümanların yoğun olarak yaşadığı bazı ülkelerde Ramazan ve bayram günlerinin aynı olmaması hem kafaları karıştırıyor hem de ümmetin birliğine aykırı düştüğü söyleniyor. Yıllardan beri bu arızayı ortadan kaldırmak için başını Türkiye'nin çektiği önemli ve yoğun çalışmalar yapıldı. Pek yakında bunlara biri daha eklendi. Son toplantıda birlik sağlandığı, bundan sonra Ramazana aynı günde başlanacağı, bayramın da aynı günde yapılacağı ilan edildi, ancak ben uygulamanın böyle olacağı konusundan emin değilim.

Ä°slam ibadet hayatında, esas alınan ay takvimi, baÅŸlangıcı ve bitiÅŸi ayın hareketlerine göre belirlenen aylardan oluÅŸuyor. Ramazan ayının giriÅŸ ve çıkışı da ay takvimi ile güneÅŸ takvimi arasındaki farka göre her sene deÄŸiÅŸtiÄŸinden, oruca baÅŸlayabilmek için öncelikle, ramazan ayının baÅŸladığı günü tespit etmek gerekiyor. Ä°slam fıkhında yeni ayın tespiti için iki görüş bulunuyor: Gözle görme ve hesapla tespit etme. AybaÅŸlarının belirlenmesinde çıplak gözle görülme yöntemini tercih edenler ile bilimsel ölçüm ve hesaplamaları esas alan fıkıh otoriteleri, zaman zaman tarihlendirme konusunda farklılaşıyorlar. Alınan kararlarda “dünyanın hergangi bir noktasında batı ufkunda gözle görülmenin mümkün olduÄŸu akÅŸamın ertesi yeni ayın başı olsun” denmiÅŸti, bu karar imza atanların bir kısmı bir gün öncesinden Ramazan'ı baÅŸlattılar, daha sonraki toplantılarda onların bilim adamlarına “Sizin ilan ettiÄŸiniz günden bir gün öncenin akÅŸamında hilalin görülmesi mümkün müdür” diye sorulduÄŸunda “Hayır, bilime göre mümkün deÄŸildir” dediler, ama onların karar mercii kuralı bozmaya devam etti.

Bana kalırsa bu konuyu dert etmek, ihtilaf ve kavga konusu yapmak yerine müminleri, itimad ettikleri din ve ilim mercilerini tercihte serbest bırakmak gerekiyor. Türkiye için Diyanet'in takvimine itimad etmeyi tavsiye ederim; çünkü bu kurumun hem bilim hem de dinin gerektirdiği gibi hareket ettiği ve bu konuda kılı kırk yararcasına titizlik gösterdiğini biliyorum.

Farklı coğrafyalarda hilalin bir gün önce bir gün sonra görülmesi mümkündür. Bu durum karşısında fıkıh alimleri iki farklı görüş ileri sürmüşlerdir: 1. Her bölge kendi takvimini uygular, 2.Bir yerde hilal görülünce bütün İslam dünyası oruca başlar, bayram yapar. Birinci görüş uygulandığında bir gün önce bir gün sonra orucun veya bayramın başlaması nasıl ümmetin birliğini bozmuyorsa, bir bölgede müminler uykuda iken diğer bölgede iş ve ibadetin devam etmesi (mesela Cuma namazının kılınması) nasıl birliğe zarar vermiyorsa günümüzde bütün çabalara rağmen oruca başlama ve bayram yapma günlerinde anlaşamamak da ümmetin birliğine zarar vermemelidir ve vermez.

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.